Dlaczego warto mieć strategię employer brandingową

Edyta Sander

Bardzo często od odpowiedzi na pytanie „dlaczego warto” zaczynamy pracę nad strategią.

Zastanawiamy się, czy firma jest gotowa na „poświecenie” czasu na badania, na angażowanie pracowników i zarządu w spotkania strategiczne, czy ma chęci do wprowadzania nowych i zmian w aktualnie wykorzystywanych narzędziach?

Czy strategia pomoże zrekrutować potrzebnych specjalistów?  

Strategia pomoże ułożyć działania i dobrać odpowiednie narzędzia do zrealizowania celów (najczęściej rekrutacyjnych lub wizerunkowych, ale oczywiście cele mogą być różne, tak jak różne mogą być wyzwania wewnątrz i na zewnątrz firmy). Warto jednak pamiętać, że strategia to nie kampania rekrutacyjna, sama z siebie nie przyczyni się do rekrutacji. Pomoże natomiast wejść w buty i zrozumieć potrzeby naszych pracowników i kandydatów. Dobrze odrobiona praca domowa na etapie badań odpowie na pytanie, jak dotrzeć do odpowiedniej grupy docelowej. Badania pokażą nam też, co myślą o nas pracownicy (i kandydaci), czego potrzebują i na co zwracają uwagę na etapie ogłoszenia o pracę, co wpływa na ich decyzję dotyczącą zmiany pracy. Strategia ułatwi i przyspieszy proces znalezienia i zatrudnienia nowych pracowników. Sprawi, że będziemy atrakcyjniejszym miejscem pracy.  

Dlaczego warto stworzyć strategię employer brandingową? 

Przede wszystkim dlatego, że warto poznać organizację, w której pracujemy. W czasie badań szukamy mocnych stron organizacji, które na etapie wdrożenia będą wzmacniane wewnątrz, promowane na zewnątrz i które będą atrakcyjne dla naszej grupy docelowej. W employer brandingu nie chodzi jednak tylko o promowanie firmy, ale przede wszystkim o stworzenie dobrego miejsca pracy dla obecnych i przyszłych pracowników. Dlatego też duża część badania dotyczy obszarów, które wymagają ulepszenia lub zaopiekowania (jeśli wcześniej firma nie zajmowała się tym obszarem). Otwartość firmy na przyjęcie feedbacku, na wysłuchanie sugestii pracowników, na wprowadzenie zmian jest kluczowym elementem, aby strategia employer brandingowa nie była tylko zapomnianym dokumentem, a przyniosła realne korzyści firmie i jej pracownikom. 

Czy raz stworzona strategia będzie służyła na lata? 

Wdrożenie strategii to duży (często bardzo pracochłonny) projekt, w który będzie zaangażowana duża części firmy. Z reguły działania planuje się na 24 lub 36 miesięcy. Warto podzielić plan działań na kilka mniejszych obszarów i co kilka miesięcy zatrzymać się i sprawdzić, czy nasz cel się nie zmienił, a w razie potrzeby uaktualniać plan. Dlaczego jest to tak ważne? Dlatego, że w takim czasie nie tylko zmieniamy się jako organizacja, ale też zmieniają się realia rynkowe, zmienia się otoczenie, zmieniają się trendy. To, co 12 miesięcy temu było atrakcyjne dla naszej grupy docelowej, może okazać się mało aktualne obecnie. Nie chodzi tutaj o zmianę komunikatu, a lepsze dobieranie narzędzi. W employer brandingu chodzi przecież o zbudowanie fajnego miejsca pracy i w atrakcyjny sposób opowiedzenie o tym na zewnątrz, aby kolejne osoby chciały do nas dołączyć i zostać na dłużej. Dlatego czasami warto wykorzystać chwilowy marketingowy trend i użyć narzędzia, o którym mówi cała nasza grupa docelowa tu i teraz, nie za 12, 24 czy 36 miesięcy.  

Jeśli chcesz, aby twoja firma działała w sposób poukładany i mierzalny, aby dysponowała zbiorem narzędzi, które w zależności od potrzeb będą wyciągane i realizowane. Jeśli chcesz, aby oferta twojej firmy odpowiadała na potrzeby twoich obecnych i przyszłych pracowników to zdecydowanie strategia employer brandingowa jest dla Ciebie. Chcesz wiedzieć jak może wyglądać ten proces, napisz do mnie (esander@grupambe.pl). 

Edyta SanderHead of Employer Branding Operations