Jak sztuczna inteligencja widzi samą siebie? Dowiedzieliśmy się tego przy projektowaniu okładki ostatniego wydania magazynu „Kariera w Finansach i Bankowości". Zobaczcie, jak powstawała!
Co pojawia się przed oczami naszej wyobraźni, gdy myślimy o sztucznej inteligencji? To pytanie towarzyszyło nam podczas prób wyboru okładki nowego przewodnika Kariera w Finansach i Bankowości 2023/2024. Sprawdź, jak sztuczna inteligencja w postaci narzędzia Midjourney zwizualizowała sama siebie.
Tematem nowej edycji przewodnika „Kariera w Finansach i Bankowości” jest Sztuczna inteligencja i inne rewolucje. Tegoroczny numer przenosi więc czytelników w niezwykle fascynujący świat technologii. Przygotowaliśmy bogatą dawkę informacji na temat potencjału sztucznej inteligencji oraz narzędzi kształtujących przyszłość rynku pracy. Jednocześnie celem było wskazanie tych obszarów biznesu, w których rola człowieka jest niezbędna, a technologia jest wyłącznie narzędziem w jego rękach.
Okładka w Midjourney
Wydanie naszego przewodnika zawsze łączy się trudną decyzją, która dotyczy wyboru właściwej okładki. Ze względu na nadrzędny temat magazynu związany z nową technologią, a dokładniej sztuczną inteligencją, postanowiliśmy wykorzystać do jej stworzenia narzędzie AI w postaci generatora obrazów Midjourney. Ten pomysł wydawał nam się o tyle atrakcyjny, że był spójny z myślą przewodnią nowego numeru przewodnika.
Po raz pierwszy mieliśmy zamiar wykorzystać możliwości Midjourney w tak ważnym celu. Coroczny wybór okładki przewodnika wzbudza ogromne zainteresowanie w firmie. Duża skala projektu, który drukujemy w 15 000 tysiącach egzemplarzy, a treści zawarte w nim tworzymy przy współpracy znaczących instytucji, to dla Grupy MBE niemałe wydarzenie.
Również w tym roku nie obyło się bez wielu wątpliwości związanych z wytypowaniem głównej grafiki. Obsługa nowego narzędzia stanowiła dla zespołu redakcyjnego spore wyzwanie. Jednak w próby generowania okładkowej ilustracji chętnie angażowały się również osoby spoza ścisłego redakcyjnego grona, które tworzyły wówczas: Sylwia Zając, Kamila Brzezińska i ja – Wiktoria Jackowska. Duże wsparcie otrzymaliśmy od naszych grafików: Krzyśka i Kamili. Jak się okazało – idealnego duetu graficznego. Krzysztof, podobnie jak w kilku poprzednich latach, odpowiadał za opracowanie graficzne przewodnika, natomiast Kamili udało się wygenerować właśnie TĘ OKŁADKĘ.
– Częścią projektu, którą wspominam z największą ekscytacją, był proces tworzenia okładki. Użycie Midjourney do wykreowania obrazu było niesamowitym przeżyciem! Dla wielu z nas, ze mną włącznie, była to pierwsza styczność z generatywną sztuczną inteligencją. Obserwowanie, jak kilka słów, prosty prompt, zamienia się w wirtualne dzieło sztuki, przekonuje mnie że – jak głosi prawo Clarke’a – każda wystarczająco zaawansowana technologia jest nieodróżnialna od magii – komentuje Kamila Brzezińska.
– Gdy padła propozycja, by projekt okładki wykonała sztuczna inteligencja, od razu pomyślałem, że to strzał w dziesiątkę. W końcu nic lepiej nie wpisywało się w temat numeru przewodnika! Nie sądziłem jednak, że sam proces dobierania promptów będzie tak żmudny i wielokrotnie sprowadzi nasze pomysły na manowce. Końcowy efekt był interesujący. Wybrana grafika została wzbogacona o lakierowanie UV, dzięki czemu uzyskaliśmy efekt głębi i można by rzec – hologramu innej rzeczywistości – dodaje Krzysztof Kemski.
Czułam presję, bo po raz pierwszy odpowiadałam w pełni za realizację projektu Kariery w Finansach i Bankowości. Zarówno jako koordynatorka prac, jak i redaktorka prowadząca. Wybór okładki był dla mnie niezwykle ważny, więc jednocześnie niezwykle trudny. W dodatku moja ostateczna propozycja głównej grafiki znacznie różniła się od zeszłorocznych. Stąd dyskusje związane z wyborem okładki i próby generowania nowych grafik objęły cały okres wakacyjny.
Prompty i promptowanie – próby generowania obrazów w Midjourney
By narzędzie Midjourney zdołało wygenerować jakąkolwiek grafikę, konieczne jest nakierowanie jego pracy przy pomocy różnych fraz, czyli promptów.
Prób tworzenia grafik w Midjournej było naprawdę sporo. Podobnie pomysłów, które miały w jakiś sposób nakierować narzędzie AI. Na początku chcieliśmy posłużyć się znaną symboliką w świecie finansów, czyli bykiem i niedźwiedziem. Ta odnosi się do wzrostu notowań giełdowych i ich spadku. Inwestorzy lubią byki – symbol wzrostu – a nie znoszą niedźwiedzi, które oznaczają spadki notowań, a w konsekwencji uszczuplenie ich majątku.
Podczas realizacji tego pomysłu skorzystaliśmy z takich promptów jak: cover of a modern financial magazine about the artificial intelligence, bear versus bull, 4K. Poniżej rezultaty, na których widać, że Midjourney nie poradził sobie z tym zadaniem.
AI, czyli sieci neuronowe?
Jedne z pierwszych propozycji grafik skupiały się na metaforycznym ujęciu tego, czym jest sztuczna inteligencja. Chcieliśmy wykorzystać motyw sieci neuronowych oraz swego rodzaju zagadki. Rozwój sztucznej inteligencji kojarzył nam się natomiast ze wspinaczką po schodach.
Wówczas używaliśmy promptów z poniższej puli.
Network of glowing threads, representing the interconnectedness of an AI's neural pathways, detailed illustration, in the style of layered imagery, technology - based art, jacek malczewski, future tech, derek gores, iso 200, energy - filled illustrations.
Wygenerowane obrazy były naprawdę interesujące, ale nadal, to nie było TO.
Liczby i dane
Kolejne zbiorowe promptowanie oscylowało wokół wizji postaci zanurzonej w liczbach.
Użyte prompty: human in the technological world, swims in water with numbers and data, machine learning, perspective, big city.
Ta wizja okazała się zbyt mroczna.
Ostateczny wybór grafiki
Podczas jednej z prób promptowania w Midjourney postawiliśmy na detale, cyberpunkową atmosferę i wizję, w której AI samodzielnie podejmuje decyzje. Oto prompty, z których wówczas skorzystaliśmy:
AI making a decision, metaphorical, cyberpunk atmosphere, detailed illustration, future tech, iso 200, energy – filled illustrations.
Oto rezultaty:
To właśnie jedna z tych czterech grafik trafiła na okładkę przewodnika Kariery w Finansach i Bankowości 2023/2024.
Podczas rozważań dotyczących wizualizacji okładki numeru przewodnika o tytule Sztuczna inteligencja i inne rewolucje zadawaliśmy sobie jedno zasadnicze pytanie.
Co pojawia się przed oczami naszej wyobraźni, gdy myślimy o sztucznej inteligencji?
Odpowiedzi było wiele – liczby, sieci neuronowe, humanoidalna postać i inne – a my każdą z nich próbowaliśmy przekuć w odpowiedni prompt, który byłby wskazówką dla Midjourney. Tymczasem sztuczna inteligencja w postaci generatora obrazów zaskoczyła nas wówczas, gdy miała przedstawić samą siebie podczas podejmowania decyzji.
Można powiedzieć, że AI zwizualizowała siebie jako cybernetyczną, hipnotyzującą kobiecą postać, która w skupieniu analizuje szereg danych.
Na jej twarzy widoczne są intrygujące świecące linie, a zastanawia to, czy na pewno są one odbiciem ekranów przed nią. Decydująca w wyborze była także gra światła uzyskana przez Midjourney. Oprócz tego zachwycały użyte kolory, które postanowiliśmy wykorzystać w całym składzie przewodnika!
– Tworzenie okładki przewodnika KwFiB z pomocą Midjourney, wbrew pozorom, nie należało do najłatwiejszych zadań. Z pewnością pokazało nam, jak duży potencjał ma to narzędzie. Grafika, którą ostatecznie wybraliśmy, odzwierciedla wyobrażenie sztucznej inteligencji o samej sobie. Pod kątem promocji magazynu ta narracja okazała się niezwykle skuteczna. Jednak myślę, że nasza redakcyjna, efektywna współpraca z AI wymaga jeszcze od nas dużo nauki – podsumowuje Sylwia Zając.