Zastanawiacie się, jak przeprowadzić skuteczną kampanię na LinkedIn? Zacznijcie od przeczytania naszych wskazówek.
Jeśli zastanawiasz się nad kampanią rekrutacyjną (i tu mam na myśli sam online), to z pewnością bierzesz pod uwagę LinkedIn. Czy jest jakiś uniwersalny przepis na doskonałą i efektywną kampanię na tej platformie? Z pewnością nie, ale zanim podejmie się próbę, warto pamiętać (i wiedzieć!) o kilku rzeczach.
Zacznijmy od liczb. Adrian Gamoń opublikował interesujący raport “LinkedIn w Polsce i na świecie w 2023 roku. Styczeń”. Według niego w styczniu 2023 roku w Polsce:
odnotowano 5 500 000 kont,
570 tysięcy użytkowników miało status „open to work”,
najwięcej użytkowników jest w wieku 25–34 lat, następnie 18–24, a dopiero po nich 35–54 i 55+ (lekkie zaskoczenie?),
najwięcej użytkowników pracuje w branżach usług specjalistycznych i produkcji,
najczęściej na portalu znajdziecie początkujących pracowników i odrobinę mniej doświadczonych.
Czy jesteś w stanie na podstawie powyższych danych określić, że wśród użytkowników LinkedIn znajduje się Twoja grupa docelowa? Jeśli tak, to sposobów do ich dotarcia masz wiele, ale jedną z nich jest płatna promocja w postaci kampanii reklamowej.
Załóżmy, że wiesz, do kogo chcesz trafić, więc przechodzisz do menedżera kampanii i…
Widzisz swoje konto (a w nim pewną hierarchię)
Menedżer kampanii to narzędzie do zarządzania reklamami. Zawiera ono takie elementy, jak:
Konto (rozliczenia, płatności, dostępy, testy, grupy odbiorców, Insight Tag, analizy),
Grupy kampanii (nazwa, status kampanii, harmonogram, cel grupy – opcjonalnie, optymalizacja budżetu dla grupy – opcjonalnie),
Kampanie (cel kampanii, targetowanie, format reklamy, miejsca, budżet i harmonogram, cel optymalizacji i strategia, śledzenie konwersji).
Wszystkie te części są ustawione w konkretnej hierarchii, zatem musisz utworzyć każdy z nich, żeby wystartować z kampanią. Na szczycie znajduje się konto reklamowe, a poniżej:
Cel kampanii
Kiedy stworzysz już grupę kampanii, czas na jej utworzenie i skonfigurowanie.
Do dyspozycji masz osiem celów reklamowych, które są podzielone na 3 kategorie:
1. Świadomość:
Świadomość marki
2. Zainteresowanie:
Wizyty w witrynie
Interakcje
Wyświetlenia wideo
3. Konwersje:
Generowanie potencjalnych klientów
Potencjalni klienci
Konwersje w witrynie
Kandydaci
Co oznacza każdy z nich?
Świadomość marki – sprawi, że Twoja reklama dotrze od jak największej liczby osób przy zakładanym budżecie.
Wizyty w witrynie – pomoże Ci wygenerować ruch na stronie.
Reakcje – zwiększy liczbę reakcji na Twoje treści.
Wyświetlenia wideo – wygeneruje więcej wyświetleń Twojego filmu.
Generowanie potencjalnych klientów – poprzez formularze automatycznie wypełniane danymi z profilu LinkedIn, możesz zyskać nowych klientów.
Potencjalni klienci – tip #1: działa podobnie do celu Wizyty w witrynie.
Konwersje w witrynie – pomoże Ci zwiększyć liczbę określonych działań w witrynie.
Kandydaci – Twoje reklamy zostaną pokazane osobom, które najprawdopodobniej wyświetlą lub w nią.
Warto zastanowić się, co chcesz uzyskać poprzez kampanię i którym działaniem możesz to osiągnąć. Nauczona doświadczeniem wiem, że nie zawsze cel odpowiada deklarowanym rezultatom 🙂
Targetowanie
Kolejną rzeczą, o której warto wspomnieć, jest targetowanie. LinkedIn jak żadne inne narzędzie pozwala nam dotrzeć do bardzo określonej grupy. Szukasz osób, które umieją SAP? A może tych, którzy pracują w konkurencyjnej firmie na określonym stanowisku? Nic prostszego. Obowiązkowo musisz targetować po:
lokalizacji (stała lub ostatnia)
języku profilu (tip 2#: osób z profilem po angielsku jest więcej niż po polsku).
Dodatkowo możesz wybrać, kto należy do Twojej grupy odbiorców poprzez podział na:
Odbiorców (własne dane)
Atrybuty odbiorców (firma, dane demograficzne, wykształcenie, doświadczenie zawodowe, zainteresowania i cechy)
Tip #3: LinkedIn oferuje Ci też własne ustawienia grup docelowych. Możesz dać mu znać, że szukasz doradców finansowych, specjalistów ds. logistyki czy osób z wyższym wykształceniem (opcji jest więcej!), a on sam ustawi targetowanie.
Możliwości jest mnóstwo, dlatego jeszcze raz – warto testować.
Czystki przed
Na etapie ustawiania targetowania, w prawym rogu widnieje panel „Prognozowane wyniki”. Przy każdym wybranym celu powinna pojawić się opcja „pokaż segmenty” (pogrubiona, na niebiesko), która po rozwinięciu pokaże Ci strukturę Twojej targetowanej grupy z podziałem na:
Stanowisko
Poziom w hierarchii
Lata doświadczenia
Wielkość firmy
Branże
Zainteresowania
Sprawdź, czy te procentowe wyniki odpowiadają Twoim założeniom na temat grupy i spróbuj wykluczyć te, które zupełnie do nich nie pasują. Możliwość wykluczenia znajdziesz w rubryce targetowania.
Tip #4: jeśli zastosujesz targetowanie na stanowisko, to nie możesz wykluczyć funkcji.
Formaty reklamowe
Pamiętaj, że każdy cel ma różne dostępne formaty reklam, których nie możesz użyć jednocześnie w jednej kampanii. Jeśli na etapie konfiguracji wybierzesz „pojedyncze zdjęcie”, to wszystkie Twoje reklamy w tej jednej konkretnej kampanii, będą pojedynczymi statycznymi grafikami. Do wyboru masz:
Czym charakteryzuje się każdy z nich? Dowiesz się tego tutaj: Formaty reklam LinkedIn.
Tip #5: pojedyncze zdjęcia – kwadratowe i poziome obrazy mogą być przycinane, jeśli reklamy są udostępniane organicznie lub gdy przeglądasz reklamy w widoku administratora strony LinkedIn przy pomocy filtru Reklamy.
Czystki po
Kiedy Twoja kampania jest już aktywna i uzbierała pewne wyniki, koniecznie przyjrzyj się jej i przeanalizuj. Na poziomie grupy kampanii, kampanii i reklam (więc od najbardziej ogólnego do szczegółowego elementu) możesz sprawdzić wykres skuteczności i dane demograficzne.
Wykres skuteczności
W tym miejscu zaobserwujesz, w jaki sposób wskaźniki (np. kliknięcia, zasięg czy konwersje) kształtowały się na przestrzeni czasu.
Dane demograficzne
Tutaj możesz zobaczyć, kim są osoby, którym najczęściej pojawia się reklama i którzy najchętniej w nią klikają. Możesz podzielić ich ze względu na:
Obowiązki służbowe
Stanowisko
Firma
Branże firmy
Poziom w hierarchii
Wielkość firmy
Lokalizacja
Kraj/region
Okręg
Tip #6: możesz wykluczyć z targetowania odbiorców, którzy nie wpasowują się w Twoją grupę. Moim zdaniem najlepiej jest to robić po stanowisku. Zauważ, jak wtedy zmieniają się Twoje segmenty.
LinkedIn wypada drożej niż inne narzędzia reklamowe, które możemy wykorzystać w kampanii rekrutacyjnej. Jednak pamiętaj, że w tym przypadku reklamodawca płaci za dokładnie stargetowaną grupę. Warto dywersyfikować swoje działania online, ponieważ dzięki temu możesz dotrzeć do różnych kandydatów 🙂