Pomiędzy firmą a studentami – o programie ambasadorskim

Katarzyna Wawer-Górka

Planujesz wdrożenie programu ambasadorskiego wśród studentów? Złap kilka wskazówek, dlaczego warto i o czym należy pamiętać.

Na czym to polega program ambasadorski?

Czy Twoja grupa docelowa znajduje się na uczelni? Jeśli tak, to masz dobry powód, by rozważyć działania UR, w ramach których uruchomisz program ambasadorski. Ambasadorzy to zewnętrzni przedstawiciele wyłonieni wśród studentów, promujący firmę jako pracodawcę wśród swoich rówieśników. Jeśli masz na to budżet, w ramach współpracy możesz zaoferować studentom wynagrodzenie pieniężne. Jeśli jednak Twoja firma nie ma przeznaczonych środków na takie działania, wtedy warto rozważyć wewnętrzne szkolenia i gadżety jako gratyfikację za wykonywaną pracę.  

Korzyści 

Można spokojnie powiedzieć, że z programu ambasadorskiego wynikają same korzyści. Mądrze zaopiekowany ambasador firmy sprawi, że stosunkowo niewielkim nakładem finansowym i czasowym możemy:  

  • zbudować świadomość marki w środowisku akademickim 

  • promować oferty pracy wśród studentów 

  • wypracować wizerunek pracodawcy przyjaznego studentom   

  • zyskać potencjalnych przyszłych pracowników firmy 

  • stworzyć pomost między firmą a światem studenckim: organizacjami studenckimi i kandydatami 

  • lepiej poznać grupę docelową 

Przykładowe zadania ambasadora 

Do przykładowych obowiązków ambasadora może należeć: 

  • Wsparcie w organizacji działań promocyjnych, np. udział w targach pracy, dystrybucja plakatów i ulotek na wydziałach etc. 

  • Przygotowanie bazy magazynów i gazet studenckich dostępnych na wybranych uczelniach 

  • Raportowanie nt. działań innych firm na uczelni 

  • Monitoring mediów społecznościowych oraz przygotowanie listy najpopularniejszych wśród studentów uczelni fanpage i grup na Facebooku 

  • Współpraca z biurami karier, kołami naukowymi, organizacjami studenckimi oraz parlamentem na terenie wybranych uczelni, organizacja warsztatów, spotkań promocyjnych, przygotowanie bazy kół naukowych oraz organizacji studenckich w mieście 

  • Opiniowanie naszych pomysłów na działania skierowane do studentów 

Planowanie kampanii i rekrutacja 

Podczas planowania rekrutacji na stanowisko ambasadora warto zastanowić się nad wyborem uczelni i kierunków na konkretnych wydziałach. Zastanów się: studenci której uczelni i jakiego kierunku są   idealnymi kandydatami do pracy w twojej organizacji i do nich skieruj komunikaty.   Zapiszcie też, jakie cele chcecie osiągnąć jako firma. Planując rekrutację, należy pamiętać, żeby zaplanować działania rekrutacyjne w czasie tak, by wybrany ambasador mógł rozpocząć pracę wraz z nowym rokiem akademickim. Przykładowo pracę nad kampanią i samą kampanię rozpoczynamy wiosną, by w miesiącach letnich przeprowadzić rekrutację, podjąć decyzję i dopełnić formalności oraz wdrożyć i przygotować do działań od 1 października. Szukając idealnego ambasadora, zwróć uwagę, czy kandydat jest członkiem aktywnie działającym w kole naukowym lub samorządzie – z pewnością takiej osobie będzie łatwiej odnaleźć się w nowej roli. Stwórz zespół projektowy i wyznacz koordynatora projektu. Jeżeli dysponujesz budżetem rzędu 20 tysięcy, warto zastanowić się nad współpracą z agencją, która zajmie się koordynacją: pomoże Ci w ułożeniu harmonogramu działań, zaprojektuje grafiki i stworzy copy, zajmie się wysyłką informacji do biur karier i postowaniem na grupach, ustawi płatną kampanię w dedykowanych kanałach i zajmie się formalnościami. 

Dopilnuj spraw formalnych  

Po zakończonej sukcesem rekrutacji należy zadbać o sprawy formalne, czyli podpisanie umowy. Umowa zlecenie to preferowany typ umowy w przypadku studentów. Ważne, by zawrzeć w niej nie tylko czas, na jaki decydujemy się na współpracę, ale też oczekiwany zakres obowiązków. Dodatkowo, jeśli za współpracę ambasadorską przewidziane jest wynagrodzenie – oczywiście i tę informację należy umieścić w umowie. Tutaj też nadmienię, że agencja może wesprzeć w pośredniczeniu między studentem a Waszą firmą, jeśli z jakichkolwiek powodów bezpośrednie zawarcie umowy nie jest możliwe. 

Nie zapomnij o wdrożeniu 

Na początku wspomniałam o dobrze zaopiekowanym ambasadorze. Co to znaczy? Zrekrutowany student musi mieć wiedzę na temat Twojej firmy, by czuł się kompetentny do reprezentowania jej na swojej uczelni. Warto zadbać o to, aby ambasador miał swojego mentora, do którego będzie mógł się zwrócić, gdy będzie potrzebować pomocy. Wybranego studenta warto włączać do wewnętrznych działań, by jak najlepiej poznał firmę. Trzeba też zadbać o regularny kontakt i poczucie, że jest ważną częścią większych działań – zwiększy to jego zaangażowanie.

Powodzenia! 

Katarzyna Wawer-GórkaEB Project Coordinator