Wszystkie zadania specjalisty ds. employer brandingu (II) . Czyli czego się spodziewać, zaczynając karierę w EB.

Katarzyna Lach-Urgacz

Dowiedz się, czego można się spodziewać, zaczynając karierę w employer brandingu i jakie zadania czekają na junior EB specialist. Część druga.

Kontynuujemy cykl i wracamy z drugą częścią artykułu o zadaniach specjalisty ds. employer brandingu. Kierujemy go do osób, które rozważają karierę w obszarze EB lub zajmują się nim na stanowiskach związanych z komunikacją, HR czy marketingiem.   

W poprzedniej części przybliżyliśmy Wam obszar zadań związany z badaniami i strategią employer brandingową. Rozpoczynając karierę w EB, szybko zauważycie, że strategia i planowanie to dopiero początek. 

Drugi etap przygody z EB będzie dotyczył przede wszystkim wdrażania zaplanowanych działań i analizy ich skuteczności. To tu naprawdę zaczniecie wpływać na wizerunek firmy jako pracodawcy. Podejmując się realizacji konkretnych kampanii czy projektów, będziecie musieli wykazać się nie tylko kreatywnością, ale również umiejętnością adaptacji do zmieniających się warunków rynkowych oraz oczekiwań zarówno kandydatów, jak i obecnych pracowników. Każda aktywność, od tworzenia treści po organizację wydarzeń, powinna być uważnie mierzona pod kątem ROI (zwrotu z inwestycji) oraz wpływu na Employer Value Proposition (EVP), co wymaga umiejętności analitycznych i pracy z narzędziami do analizy danych. 

Zadania związane z realizacją strategii można podzielić na jednorazowe, cykliczne lub stałe, w zależności od zakładanych celów. 

Tworzenie treści

Kreowanie treści budujących pozytywny wizerunek pracodawcy ma na celu komunikowanie tych aspektów kultury organizacji, które wyróżniają ją na tle konkurencji, a co za tym idzie, przyciąganie odpowiednich kandydatów lub podtrzymywanie zaangażowania obecnych pracowników. 

To mogą być artykuły na firmowym blogu, posty na media społecznościowe, teksty reklamowe (np. hasła rekrutacyjne), informacje prasowe, zgłoszenia do konkursów branżowych, a niekiedy też ogłoszenia rekrutacyjne. Do tego dochodzi pisanie treści na stronę karierową firmy, landing page, profile pracodawcy na job boardach, a także tworzenie materiałów wewnętrznych, na przykład firmowych newsletterów i mailingów. Ważne, aby treści były angażujące i przekazywały autentyczny obraz kultury organizacyjnej. 

Media społecznościowe

Zarządzanie profilami firmy w mediach społecznościowych to klucz do budowania silnej obecności marki pracodawcy online. To jednak nie tylko publikowanie treści. Specjalista ds. EB musi umieć wykorzystać różne platformy, od LinkedIna i Facebooka po Instagrama i TikToka, aby zaangażować użytkowników i budować społeczność wokół marki, a tym samym – docierać do potencjalnych kandydatów. W tym celu, już na etapie tworzenia strategii powinniśmy określić, jakie kanały komunikacji i narzędzia najlepiej trafią do naszej określonej grupy odbiorców. 

Projekty graficzne

Chociaż kreacją projektów graficznych zajmują się przede wszystkim graficy, to już odpowiedzialność za zarządzanie procesem tworzenia wszelkich materiałów wizualnych, spoczywa na barkach specjalisty ds. EB. Tutaj trzeba pamiętać o tym, by każdy element graficzny, czy to na stronie internetowej, w mediach społecznościowych czy materiałach drukowanych, był spójny z ogólną estetyką marki i przekazywał pożądany obraz firmy. 

Budżet

Efektywne zarządzanie budżetem przeznaczonym na działania EB obejmuje planowanie wydatków, negocjowanie umów z dostawcami usług, a także monitorowanie zwrotu z inwestycji dla poszczególnych projektów i kampanii. 

Zakupy

Od gadżetów reklamowych, przez materiały promocyjne, po zakup przestrzeni reklamowej online i offline – zarządzanie zakupami wymaga umiejętności logistycznych i dobrego planowania. W tym procesie ważne jest również nawiązywanie i podtrzymywanie relacji z dostawcami oraz negocjowanie najlepszych warunków zakupu i dostaw, aby zapewnić najlepszą jakość w możliwie najniższej cenie. 

Przy okazji nasze specjalistki z działu realizacji zdradziły, jakie były najdziwniejsze rzeczy, które kupowały: rolki sztucznej trawy, 80 sztuk pizzy, lodówkę, karmę dla zwierząt, gumofilce i… dmuchaną palmę. Jak widać, w EB nie ma nudy. 

Kampanie

Projektowanie i wdrażanie kampanii EB to proces, który wymaga zrozumienia rynku pracy i kierowania komunikatów do określonych grup kandydatów. Kampanie mogą obejmować różnorodne działania, od budowania świadomości marki po wspieranie otwartych procesów rekrutacyjnych, i muszą być mierzone za pomocą określonych KPIs, które pozwolą ocenić ich efektywność. 

Chcecie dowiedzieć się więcej o płatnych kampaniach w social mediach? 

Płatna kampania na LinkedIn – o czym warto pamiętać? 

https://grupambe.pl/baza-wiedzy/platna-kampania-na-linkedin/ 

Organizacja wydarzeń

Wydarzenia, zarówno wirtualne, jak i stacjonarne, są ważnym elementem budowania relacji z kandydatami i pracownikami, umożliwiającym bezpośrednie zaangażowanie tych grup. Organizacja różnego rodzaju eventów pozwoli nam bliżej zaprezentować naszą kulturę organizacyjną oraz wypromować wizerunek firmy jako atrakcyjnego pracodawcy. 

O jakich wydarzeniach mowa? W zależności od zakładanego celu można wyróżnić eventy wewnętrzne i zewnętrzne. Będą to przede wszystkim dni otwarte w firmie, spotkania networkingowe, targi pracy, imprezy i wyjazdy integracyjne, warsztaty, konferencje czy seminaria i inne inicjatywy, które pomogą w budowaniu pozytywnego wizerunku pracodawcy. W zależności od rodzaju wydarzenia organizacja będzie obejmować rezerwację miejsca, projektowanie ścianek i stoisk na targi, wyposażenie ich, koordynację podwykonawców i nadzór nad rozkładaniem i składaniem wyposażenia.  

Dodatkowo specjalista ds. EB może zajmować się organizacją sesji fotograficznych i video pracowników, co wiąże się z koordynacją pracy podwykonawców, ustalaniem terminów, lokalizacji czy aranżacją przestrzeni.  

Więcej informacji o organizacji wydarzeń znajdziesz w tych artykułach: 

Targi pracy – jak dobrze to zrobić?   

https://grupambe.pl/baza-wiedzy/targi-pracy/   

University relations

Relacje z uczelniami wyższymi są kluczowe w pozyskiwaniu młodych talentów. W ramach tego zadania specjalista ds. EB nawiązuje współpracę z uniwersytetami, organizuje spotkania i prezentacje adresowane do nowych pokoleń pracowników, a także zarządza programami stażowymi i praktykami, dzięki którym studenci i absolwenci mogą dołączyć do naszej organizacji i zdobywać w niej swoje pierwsze doświadczenie zawodowe. 

Przeczytaj więcej na ten temat:   

Efektywne działania employer brandingowe na uczelniach.  

https://grupambe.pl/baza-wiedzy/efektywne-dzialania-employer-brandingowe-na- uczelniach/ 

  

Jak widać, rola specjalisty ds. employer brandingu jest wielowymiarowa i dynamiczna. Skuteczna strategia EB nie kończy się na jej opracowaniu, lecz wymaga konsekwentnej realizacji i mierzenia efektów każdej aktywności. 

Nie bez znaczenia jest elastyczność — zmieniające się priorytety biznesowe wymagają szybkiego reagowania na nowe możliwości i wyzwania. Aleksandra Sumera, nasza Junior EB Project Coordinator, tak mówi o swojej pracy: Nie spodziewałam się, że moja praca może być tak różnorodna. Codziennie mamy nowe wyzwania, przez co każdy dzień jest inny.  Moja praca często wymaga wyjścia poza swoją strefę komfortu i podejmowania ryzyka, co prowadzi do otwierania się na różne perspektywy i łączenie wielu dziedzin. 

Realizacja strategii EB rzadko kiedy przebiega łatwo i bezproblemowo – to normalne, że jej wdrażanie może przyprawić o zawrót głowy. Trudno przewidzieć, co zaskoczy nas po drodze. Sukces zależy od zdolności do szybkiego reagowania na feedback i adaptowania się do sytuacji, co bywa równie ekscytujące, co wymagające. Dlatego jeśli potrzebujecie wsparcia w swoich EB-owych wyzwaniach – zdajcie się na wsparcie specjalistów. Nasz zespół ekspertów ma doświadczenie, którym z chęcią się z Wami podzieli. 

Katarzyna Lach-UrgaczEmployer Branding Content Designer