Employee journey nie kończy się na rozstaniu z firmą

Edyta Sander

Program dla byłych pracowników (program alumni) – jak zacząć i skąd taki pomysł? Poznajcie case Allegro.

Dlaczego warto? 

W employer brandingu często skupiamy się na działaniach wspierających zatrudnienie i utrzymanie zaangażowania naszych pracowników, ale niewiele firm decyduje się na inwestycje w aktywności, które dotyczą byłych pracowników, a przecież jest to bardzo duża (w większości idealnie dopasowana) grupa docelowa. Dobrze zaplanowany program offboardingowy (o którym można poczytać tutaj) pomoże zachować pozytywne wspomnienia i sprawi, że nasi ekspracownicy będą polecać nas jako pracodawcę. Program „bumerang” – wskaże, jak wrócić do organizacji, szczególnie jeśli okaże się, że nasz nowy pracodawca nie jest idealny. Do dyspozycji mamy również programy alumni. 

W Polsce programy dla byłych pracowników (alumni) są spotykane wśród dużych, międzynarodowych korporacji, głównie jednak jako adaptacja globalnych programów. Jako główny cel wskazują utrzymywanie relacji biznesowych z byłymi pracownikami, którzy z reguły odchodzą z firmy, aby rozpocząć własną działalność lub pracować dla swojego klienta (firmy konsultingowe). Rzadko spotykamy sformalizowany program dla byłych pracowników w firmach z polskim kapitałem, a te, które istnieją, najczęściej charakteryzują się nieformalnym utrzymywaniem relacji i działaniami headhunterskimi, mającymi na celu ponowne ściągniecie pracownika do firmy (najczęściej kontakt jest zainicjonowany przez osobę wciąż pracującą w organizacji). Większość firm korzysta z dedykowanej platformy lub za pośrednictwem grup na portalach społecznościowych. 

Plan działania oparty na analizach (i insightach) 

Nasza współpraca z Allegro przy różnych projektach z obszaru EB rozpoczęła się od  analizy materiałów i dotychczasowo wykorzystywanych narzędzi, kilkudziesięciu wywiadów z grupą docelową oraz całodniowego warsztatu z osobami zaangażowanymi w funkcjonowanie krakowskiego oddziału Allegro (i nie tylko). Wspólnie przygotowaliśmy dokładne (mierzalne) cele i spis narzędzi, które warto dodać do działań już stosowanych w organizacji. 

Pomysł przygotowania dedykowanego programu dla byłych pracowników był odpowiedzią na oczekiwania grypy docelowej. To oni wskazali, że brakuje miejsca, w którym mogliby wymieniać się wiedzą i doświadczeniem z kolegami z różnych firm, w których wcześniej pracowali. Na pytanie, czy poleciliby byłego pracodawcę, w większości słyszeliśmy odpowiedzieć twierdzącą. Dodatkowo wiele spośród przebadanych przez nas osób chętnie wróciłoby do swojego byłego pracodawcy, gdyby tylko mieli możliwość. 

Pomysł i realizacja 

Wspólnie projektując program Allumni Allegro skupiliśmy się na celach, które chcemy osiągnąć i oczekiwaniach grupy (wykorzystaliśmy persony – jeśli nie wiesz jak je tworzyć, zajrzyj tu). Nie baliśmy się wypisać wyzwań, które mogą się pojawić, więc od razu przygotowaliśmy rozwiązania, jak sobie z nimi poradzić. Założyliśmy, że chcemy stworzyć miejsce, gdzie byli pracownicy Allegro mogą wymieniać się wiedzą i utrzymywać kontakt (zgodnie z hasłem przewodnim projektu #dobrzemiećkontakt), nie chcieliśmy jednak tworzyć kolejnej platformy, aby dostęp do programu był jak najłatwiejszy. Przygotowaliśmy szczegółowy plan i zdecydowaliśmy, że powinna w nim być uwzględniona rola koordynatora ds. Allumnów (pozdrawiamy Mateusza), który nie tylko czuwa nad całością programu, ale jest też pierwszym kontaktem dla osób, które myślą o powrocie do Allegro. Dzięki bezpośredniemu kontaktowi powrót może być szybszy i mniej stresujący dla naszego Allumna. 

Kilka dni temu oficjalnie ruszyliśmy z programem, zapraszając byłych pracowników za pośrednictwem jednego z portali społecznościowych – w ciągu zaledwie kilku godzin do grupy dołączyło ponad 300 byłych pracowników, a sam projekt spotkał się z bardzo pozytywnym odzewem i komentarzami. 

A co dalej? 

O to zapytaliśmy Mateusza Jabłonowskiego: „Dopiero co uruchomiliśmy program Allumni Allegro, ale już widzę, że to początek ciekawej przygody z naszymi byłymi pracownikami. Chcieliśmy w swoich działaniach employer brandingowych skupić się nie tylko na przyszłych pracownikach, ale zadbać też o tych, którzy mieli już okazję zdobywać u nas doświadczenie zawodowe, a teraz realizują się w innym miejscu. To przecież wyśmienici eksperci z różnych branż. Chcemy, aby community, które dla nich stworzyliśmy, żyło i rozwijało się z miesiąca na miesiąc. Mamy już w planach kolejne możliwości dla naszych alumnów (m.in. program poleceń), ale jesteśmy też otwarci na ich głos. Naprawdę wierzymy, że #dobrzemiećkontakt i to właśnie ten kontakt sam w sobie może być początkiem nowych, ciekawych projektów”. 

Chcesz przeczytać więcej o naszych realizacjach – zapraszamy na bloga, gdzie już wkrótce pojawią się kolejne case z naszymi projektami. Jeśli potrzebujesz wsparcia przy projektach employer brandingowych odezwij się do nas – pomożemy! 

Tagi
Edyta SanderHead of Employer Branding Operations
Cross
Edyta SanderHead of Employer Branding Operations

Edyta zdobywała doświadczenie, koordynując pracę biura karier na Uniwersytecie Ekonomicznym w Krakowie oraz tworząc i wdrażając strategię University Relations dla State Street Banku. Na swoim koncie posiada również doświadczenie agencyjne oraz setki zrealizowanych projektów strategicznych (m.in. strategie employer brandingowe, analizy, audyty) i komunikacyjnych (m.in. eventy, materiały reklamowe, kampanie content marketingowe). Obecnie w ramach Grupy MBE odpowiada za całościowe funkcjonowanie i skuteczną realizację projektów strategicznych i komunikacyjnych zespołu MBE:branding. Najbardziej lubi pracować ze studentami i absolwentami polskich uczelni, dlatego oprócz pracy w MBE prowadzi szkolenia i konsultacje z budowania kariery zawodowej.