Jak stworzyć dobry brief dla copywritera? Przykładowy szablon i wskazówki

Joanna Czarnecka

Tworzenie treści employer brandingowych wymaga nie tylko znajomości zasad content marketingu, ale przede wszystkim zrozumienia marki, jej wartości oraz oczekiwań pracowników i grupy docelowej.

Kiedy takie treści powstają poza organizacją, wtedy informacje powszechnie znane wewnątrz firmy muszą zostać przekazane zewnętrznym twórcom. Bez nich bardzo trudno jest stworzyć tekst, który będzie odpowiadał potrzebom organizacji. Przemyślany i dobry brief to podstawa udanej współpracy z copywriterem.  

Dlaczego brief jest niezbędny dla copywritera? 

Czy kiedykolwiek zdarzyło Ci się otrzymać tekst, który zupełnie nie pasował do wizji Twojego projektu? To najczęściej wynik braku jasnych wytycznych. Brief nie tylko określa, co ma być napisane, ale także jak, na kiedy i po co. Dobrze przygotowany dokument może znacząco poprawić jakość treści i ułatwić współpracę między zespołami kreatywnymi a klientem.  Z naszego doświadczenia wynika, że najlepsze treści employer brandingowe powstają wtedy, gdy otrzymujemy jasne i szczegółowe wytyczne od klientów. Nie tylko usprawnia i przyspiesza to pracę, sprawia też, że teksty są napisane w odpowiednim stylu i skierowane do konkretnego odbiorcy. W przypadku braku wytycznych pracę zaczynamy od poszukiwań. Na początek sprawdzamy, jaki jest styl komunikacji marki (TOV) w dotychczasowych publikacjach klienta. Następnie dopytujemy o cel tekstu, aby dostosować do niego call to action (CTA) lub jego grupę docelową. Dopiero po zebraniu takich informacji możemy zabrać się do pisania.   

Jak napisać skuteczny brief?  

Brief powinien zawierać: 

  1. Informacje o firmie/branży. Warto zadbać o przesłanie podstawowych informacji na temat organizacji (od kiedy działa, czym się zajmuje, jaka jest jej wielkość, kto jest konkurencją), szczególnie jeśli jest to pierwsza współpraca z copywriterem. 

  2. Wartości i misję firmy. Jakie wartości są priorytetem w Twojej organizacji? Czy jest to zrównoważony rozwój, różnorodność, work-life balance? Daj znać o tym copywriterowi, który niejednokrotnie będzie mógł wpleść te wartości w tworzone treści. 

  3. Grupę docelową. Kto będzie odbiorcą Twoich treści? Studenci szukający pierwszej pracy, doświadczeni specjaliści, a może obecni pracownicy? Grupa docelowa wpływa na styl i formę komunikacji – inaczej piszemy do pokolenia Z, a inaczej do branżowych ekspertów.    

  4. Rodzaj treści. Dokładnie określ, jaki rodzaj treści potrzebujesz (postów na social media, artykułu, oferty pracy), ponieważ każdy format wymaga innego podejścia. Dodatkowo, jeśli jest to istotne, podaj szczegółowe wymagania związane z formatowaniem, strukturą lub długością tekstu (np. liczbę znaków). 

  5. Cel treści. Czy chcesz promować kulturę organizacyjną, opowiedzieć o działaniach CSR, rekrutować talenty, czy może wzmacniać wizerunek firmy jako inkluzywnego i różnorodnego miejsca pracy? Jasne określenie celu pomoże copywriterowi dobrać odpowiedni ton i przekaz. Umożliwi to również stworzenie CTA odpowiedniego dla danej treści. 

  6. Ton i styl komunikacji.  Sprawa jest prosta, jeśli Twoja firma posiada brand book lub inny dokument opisujący strategię komunikacji marki – wystarczy przekazać go copywriterowi. W przeciwnym razie określ, czy stworzony tekst ma być biznesowy, czy w bardziej swobodnym tonie? Choć w employer brandingu często korzystamy z mniej formalnego języka, zawsze w pierwszej kolejności zwracamy uwagę na to, aby ton i styl komunikacji był zgodny z wytycznymi firmy 

  7. Keywords. Wykorzystanie odpowiednich słów kluczowych zwiększa widoczność treści w sieci. Czy chcesz, aby w Twoim tekście pojawiły się określone słowa? Nie zapomnij wspomnieć o tym copywriterowi! 

  8. Oznaczenia. Wymień ewentualnych partnerów, sponsorów, instytucje czy osoby, które powinny być uwzględnione w treści. 

  9. Przykłady. Jeśli masz przykłady treści employer brandingowych, które szczególnie się sprawdziły lub dobrze oddają TOV Twojej organizacji, dołącz je do briefu. Copywriter zyska wgląd w Twoje preferencje i zrozumie lepiej, jaki efekt chcesz osiągnąć. 

  10. Terminy. Jak zawsze, dobrze określony harmonogram to podstawa efektywnej współpracy. Wyznacz deadline, ale uwzględnij w nim dodatkowy czas na naniesienie ewentualnych poprawek.  

  11. Osoba odpowiedzialna. Z kim może skontaktować się copywriter, jeśli pojawią się dodatkowe pytania? Dopisanie tego w briefie znacznie przyspieszy proces tworzenia treści.  

 

Z naszego doświadczenia – dobrze napisany brief to klucz do udanej współpracy z copywriterem. Warto poświęcić trochę czasu na uzupełnienie wszystkich jego punktów, mimo że zajmuje to czas. Wiemy, że powyższa lista może wydawać się przytłaczająca, dlatego przygotowałyśmy szablon briefu który ułatwi Ci to zadanie!  

Powodzenia! 

Potrzebujesz wsparcia w tworzeniu treści employer brandingowych? Zapraszamy do współpracy! 

Joanna CzarneckaSenior Content Designer