Wunderman Thompson Technology - Strategia EB - case study

Grupa MBE

Zastanawiacie się, jak wygląda wdrażanie strategii EB? Dzisiaj opowiemy Wam o tym na przykładzie naszej współpracy z firmą Wunderman Thompson Technology.

W maju 2023 odbyła się konferencja Employer Branding Summit 2023, jedno z najważniejszych wydarzeń employer brandingowych w Polsce. W trakcie uroczystej gali ogłoszono wyniki konkursu Employer Branding Excellence Awards. Ku naszej ogromnej radości nagrodę główną w kategorii „Strategia Employer Branding do 100 tys. 2023” otrzymała firma Wunderman Thompson Technology, która wdrożyła strategię opracowaną wspólnie z nami.

Dzisiaj chcemy przybliżyć Wam szczegóły tej współpracy, cele nasze i naszego klienta, a także wyniki, które firma osiągnęła dzięki wdrożonej strategii.

Klient: Wunderman Thompson Technology (WTT) – firma z branży IT, która w 2020 roku, po 15 latach obecności na rynku pod szyldem Cognifide Polska, przeszła rebranding i stała się częścią globalnej marki, do której w tym samym momencie dołączyła firma Mirum z Katowic, działająca wcześniej pod nazwą Possible.

Wyzwania: Proces rebrandingu spowodował, że firma musiała zmierzyć się z poczuciem utraty tożsamości i rozluźnieniem więzi, które były kluczowym elementem EVP. Dodatkowo trwająca pandemia oraz praca zdalna przyczyniły się do obniżenia satysfakcji z pracy. Pracodawca stanął przed wyzwaniem związanym z utratą doświadczonych specjalistów oraz ograniczonym napływem nowych pracowników, którzy mogliby wzmocnić firmę.

Osoby odpowiedzialne: Edyta Sander, Anna Rosołowska, Adam Pajor, Maria Sawczuk-Szadkowska

Cele:

Zbudowanie od podstaw rozpoznawalności marki WTT i jej widoczności na rynku.

Zbudowanie nowej tożsamości wewnętrznej.

Wzrost zaangażowania i stopnia utożsamiania się z firmą wśród pracowników oraz poprawa oceny pracodawcy.

Czas trwania: listopad 2021 - październik 2022

Jak wyglądał przebieg projektu?

Etap 1: listopad – styczeń 2021.

Przeprowadziliśmy badania jakościowe i audyt materiałów wewnętrznych. Zorganizowaliśmy spotkanie warsztatowe z menedżerami z Katowic, Bydgoszczy i Poznania, aby spisać i ujednolicić EVP oraz stworzyć slogan dla WTT na rynku pracy. Ponadto przeprowadziliśmy badania jakościowe zewnętrzne w celu poznania oczekiwań kandydatów.

Etap 2: luty – marzec 2022.

Przeprowadziliśmy warsztaty narzędziowe i kreatywne z pracownikami WTT i zaprosiliśmy pracowników do współtworzenia kreacji oraz opiniowania narzędzi, wyselekcjonowanych na etapie badań jakościowych. Efektem było stworzenie planu komunikacji, walidacja nowego EVP z pracownikami oraz ustalenie mierników sukcesu.

Etap 3: kwiecień 2021.

Wspólnie przygotowaliśmy hasło i key visual kampanii „We got IT”. Każdy z tych elementów był zatwierdzony przez pracowników, którzy zostali również zaproszeni do sesji zdjęciowej, przeprowadzonej na potrzebę stworzenia nowych materiałów rekrutacyjnych.

Etap 4: maj – wrzesień 2022.

Klient przeprowadził kompleksową kampanię wizerunkowo-rekrutacyjną, która obejmowała różnorodne narzędzia zarówno wewnętrzne, jak i zewnętrzne:

Kampania wizerunkowa OOH, która składała się z reklam na tramwaju, bilbordach i plakatach na przystankach.

Skupiono się na odświeżeniu i wzmocnieniu relacji z uczelniami poprzez promocję staży, udział w targach pracy oraz organizację warsztatów dla studentów.

Zorganizowano różnego rodzaju eventy wewnętrzne, takie jak Demo Day, Lightning Talks, Tech Meetings, a także aktywności integracyjne i z zakresu CSR.

Opracowany został kalendarz działań EB-owych wewnętrznych i zewnętrznych, obejmujący kilkadziesiąt wydarzeń. Pracownicy otrzymali wsparcie w przygotowaniu do roli ambasadorów, w tym pomoc we współorganizowaniu meet-upów, pisaniu tekstów i wystąpień na konferencje, w trakcie których gościli w roli prelegentów. Uruchomiony został również cykl webinarów tematycznych. Dodatkowo stworzono WTT EB Communities – wewnętrzną grupę skupiającą pracowników wspierających działania EB.

Etap 5: wrzesień 2022 – październik 2022.

Przeprowadziliśmy badanie satysfakcji pracowników skupiające się na potrzebach pracowników WTT. Dodatkowo wzbogaciliśmy je o pytania oceniające działania WTT (zarówno wewnętrzne, jak i zewnętrzne) w obszarze budowania marki pracodawcy.

Wyniki:

Rozpoczęliśmy proces tworzenia strategii od etapu badań, co pozwoliło nam już po roku od startu projektu zauważyć pierwsze efekty naszych działań. Z uwagi na nową strategię dodaliśmy nowe obszary do analizy, dlatego nie wszystkie elementy możemy porównać od razu.

Wrażenia z projektu:

Edyta Sander, Head of Employer Branding Operations w Grupie MBE: „Co było fajnego we współpracy z WTT, to przede wszystkim otwartość osoby po drugiej stronie. Magdalena Owsiana, bo o niej mowa, to EB-owiec z wieloletnim doświadczeniem, mimo to zdecydowała się zaprosić nas do tego projektu, była (ona i cała grupa projektowa) otwarta na feedback i nastawiona na działanie. To był też jeden z „krótszych” projektów, które miałam okazje realizować – bo każdy wiedział, jaki jest cel i jego zadanie, i miał świadomość, jak ważny jest ten projekt – nie jest to tylko projekt działu HR, ale całej firmy”.

Adam Pajor, Junior Employer Branding Researcher w Grupie MBE: „Projekt dla WTT był pierwszym, w który zostałem wdrożony po dołączeniu do MBE. Całość na początku wydawała się skomplikowana, jednak dzięki pomocy mojego zespołu i sprawnej współpracy z klientem szybko zrozumiałem swoją rolę w zespole. Opracowanie danych z dużego badania wewnętrznego oraz ich odpowiednia prezentacja wymagały dużo pracy, która została doceniona przez klienta. Oddając raport z badania, miałem pewność, iż strategiczne decyzje WTT będą oparte o rzetelne dane”.

Anna Rosołowska, Employer Branding Strategy Lead w Grupie MBE: „Mimo że nie byłam bezpośrednio zaangażowana w tworzenie samej strategii, miałam okazję przeprowadzić badanie satysfakcji po kilku miesiącach jej wdrażania. Tworzenie raportu, analizowanie wyników i porównywanie ich do tych z poprzedniej edycji Pulsu WTT było przyjemnością. Tak znaczny wzrost poziomu satysfakcji z pracy, przywiązania do firmy i otwartości na promowanie jej jako pracodawcy jest najlepszym dowodem na to, że warto przeprowadzać projekty strategiczne, a działania EB projektować w oparciu o konkretny plan. EVP natomiast warto budować na podstawie danych i z udziałem pracowników firmy – nie tylko osób zarządzających. Cieszę się, że mamy klientów jak Wunderman Thompson Technology, którzy to rozumieją i dzięki temu mogą widzieć owoce swojej pracy!”

Magdalena Owsiana, Head of Employer Branding & Communication w Wunderman Thompson Technology: „Czasami warto skorzystać z innej perspektywy, żeby zauważyć coś, co jest blisko. W Wunderman Thompson Technology taką szansę dało nam współdziałanie z Grupą MBE. Dzięki pracy z Edytą i zespołem byliśmy w stanie przejść sprawnie przez cały proces zbierania danych i budowania strategii. Zyskaliśmy nowe spojrzenie i pomysły na dalsze realizacje”.

Grupa MBE