Płatna kampania na LinkedIn – o czym warto pamiętać?

Aleksandra Brożek

Zastanawiacie się, jak przeprowadzić skuteczną kampanię na LinkedIn? Zacznijcie od przeczytania naszych wskazówek.

Jeśli zastanawiasz się nad kampanią rekrutacyjną (i tu mam na myśli sam online), to z pewnością bierzesz pod uwagę LinkedIn. Czy jest jakiś uniwersalny przepis na doskonałą i efektywną kampanię na tej platformie? Z pewnością nie, ale zanim podejmie się próbę, warto pamiętać (i wiedzieć!) o kilku rzeczach. 

Zacznijmy od liczb. Adrian Gamoń opublikował interesujący raport “LinkedIn w Polsce i na świecie w 2023 roku. Styczeń”. Według niego w styczniu 2023 roku w Polsce: 

  • odnotowano 5 500 000 kont, 

  • 570 tysięcy użytkowników miało status „open to work”, 

  • najwięcej użytkowników jest w wieku 25–34 lat, następnie 18–24, a dopiero po nich 35–54 i 55+ (lekkie zaskoczenie?), 

  • najwięcej użytkowników pracuje w branżach usług specjalistycznych i produkcji, 

  • najczęściej na portalu znajdziecie początkujących pracowników i odrobinę mniej doświadczonych. 

Czy jesteś w stanie na podstawie powyższych danych określić, że wśród użytkowników LinkedIn znajduje się Twoja grupa docelowa? Jeśli tak, to sposobów do ich dotarcia masz wiele, ale jedną z nich jest płatna promocja w postaci kampanii reklamowej. 

Załóżmy, że wiesz, do kogo chcesz trafić, więc przechodzisz do menedżera kampanii i… 

Widzisz swoje konto (a w nim pewną hierarchię)

Menedżer kampanii to narzędzie do zarządzania reklamami. Zawiera ono takie elementy, jak: 

  • Konto (rozliczenia, płatności, dostępy, testy, grupy odbiorców, Insight Tag, analizy), 

  • Grupy kampanii (nazwa, status kampanii, harmonogram, cel grupy – opcjonalnie, optymalizacja budżetu dla grupy – opcjonalnie), 

  • Kampanie (cel kampanii, targetowanie, format reklamy, miejsca, budżet i harmonogram, cel optymalizacji i strategia, śledzenie konwersji). 

Wszystkie te części są ustawione w konkretnej hierarchii, zatem musisz utworzyć każdy z nich, żeby wystartować z kampanią. Na szczycie znajduje się konto reklamowe, a poniżej: 

Cel kampanii

Kiedy stworzysz już grupę kampanii, czas na jej utworzenie i skonfigurowanie. 

Do dyspozycji masz osiem celów reklamowych, które są podzielone na 3 kategorie: 

1. Świadomość:

  •  Świadomość marki

2. Zainteresowanie:

  • Wizyty w witrynie 

  • Interakcje 

  • Wyświetlenia wideo 

3. Konwersje:

  • Generowanie potencjalnych klientów 

  • Potencjalni klienci 

  • Konwersje w witrynie 

  • Kandydaci 

Co oznacza każdy z nich?

Świadomość marki – sprawi, że Twoja reklama dotrze od jak największej liczby osób przy zakładanym budżecie. 

Wizyty w witrynie – pomoże Ci wygenerować ruch na stronie.  

Reakcje – zwiększy liczbę reakcji na Twoje treści.  

Wyświetlenia wideo – wygeneruje więcej wyświetleń Twojego filmu.  

Generowanie potencjalnych klientów – poprzez formularze automatycznie wypełniane danymi z profilu LinkedIn, możesz zyskać nowych klientów.  

Potencjalni klienci – tip #1: działa podobnie do celu Wizyty w witrynie.  

Konwersje w witrynie – pomoże Ci zwiększyć liczbę określonych działań w witrynie.  

Kandydaci – Twoje reklamy zostaną pokazane osobom, które najprawdopodobniej wyświetlą lub w nią. 

Warto zastanowić się, co chcesz uzyskać poprzez kampanię i którym działaniem możesz to osiągnąć. Nauczona doświadczeniem wiem, że nie zawsze cel odpowiada deklarowanym rezultatom 🙂 

Targetowanie

Kolejną rzeczą, o której warto wspomnieć, jest targetowanie. LinkedIn jak żadne inne narzędzie pozwala nam dotrzeć do bardzo określonej grupy. Szukasz osób, które umieją SAP? A może tych, którzy pracują w konkurencyjnej firmie na określonym stanowisku? Nic prostszego. Obowiązkowo musisz targetować po: 

  • lokalizacji (stała lub ostatnia) 

  • języku profilu (tip 2#: osób z profilem po angielsku jest więcej niż po polsku). 

Dodatkowo możesz wybrać, kto należy do Twojej grupy odbiorców poprzez podział na: 

  • Odbiorców (własne dane) 

  • Atrybuty odbiorców (firma, dane demograficzne, wykształcenie, doświadczenie zawodowe, zainteresowania i cechy) 

Tip #3: LinkedIn oferuje Ci też własne ustawienia grup docelowych. Możesz dać mu znać, że szukasz doradców finansowych, specjalistów ds. logistyki czy osób z wyższym wykształceniem (opcji jest więcej!), a on sam ustawi targetowanie. 

Możliwości jest mnóstwo, dlatego jeszcze raz – warto testować. 

Czystki przed

Na etapie ustawiania targetowania, w prawym rogu widnieje panel „Prognozowane wyniki”. Przy każdym wybranym celu powinna pojawić się opcja „pokaż segmenty” (pogrubiona, na niebiesko), która po rozwinięciu pokaże Ci strukturę Twojej targetowanej grupy z podziałem na:  

  • Stanowisko 

  • Poziom w hierarchii 

  • Lata doświadczenia 

  • Wielkość firmy 

  • Branże 

  • Zainteresowania 

Sprawdź, czy te procentowe wyniki odpowiadają Twoim założeniom na temat grupy i spróbuj wykluczyć te, które zupełnie do nich nie pasują. Możliwość wykluczenia znajdziesz w rubryce targetowania. 

Tip #4: jeśli zastosujesz targetowanie na stanowisko, to nie możesz wykluczyć funkcji.  

Formaty reklamowe

Pamiętaj, że każdy cel ma różne dostępne formaty reklam, których nie możesz użyć jednocześnie w jednej kampanii. Jeśli na etapie konfiguracji wybierzesz „pojedyncze zdjęcie”, to wszystkie Twoje reklamy w tej jednej konkretnej kampanii, będą pojedynczymi statycznymi grafikami. Do wyboru masz: 

Czym charakteryzuje się każdy z nich? Dowiesz się tego tutaj: Formaty reklam LinkedIn.

Tip #5: pojedyncze zdjęcia – kwadratowe i poziome obrazy mogą być przycinane, jeśli reklamy są udostępniane organicznie lub gdy przeglądasz reklamy w widoku administratora strony LinkedIn przy pomocy filtru Reklamy. 

Czystki po

Kiedy Twoja kampania jest już aktywna i uzbierała pewne wyniki, koniecznie przyjrzyj się jej i przeanalizuj. Na poziomie grupy kampanii, kampanii i reklam (więc od najbardziej ogólnego do szczegółowego elementu) możesz sprawdzić wykres skuteczności i dane demograficzne. 

Wykres skuteczności

W tym miejscu zaobserwujesz, w jaki sposób wskaźniki (np. kliknięcia, zasięg czy konwersje) kształtowały się na przestrzeni czasu.

Dane demograficzne

Tutaj możesz zobaczyć, kim są osoby, którym najczęściej pojawia się reklama i którzy najchętniej w nią klikają. Możesz podzielić ich ze względu na: 

  • Obowiązki służbowe 

  • Stanowisko 

  • Firma 

  • Branże firmy 

  • Poziom w hierarchii 

  • Wielkość firmy 

  • Lokalizacja 

  • Kraj/region 

  • Okręg 

Tip #6: możesz wykluczyć z targetowania odbiorców, którzy nie wpasowują się w Twoją grupę. Moim zdaniem najlepiej jest to robić po stanowisku. Zauważ, jak wtedy zmieniają się Twoje segmenty. 

LinkedIn wypada drożej niż inne narzędzia reklamowe, które możemy wykorzystać w kampanii rekrutacyjnej. Jednak pamiętaj, że w tym przypadku reklamodawca płaci za dokładnie stargetowaną grupę. Warto dywersyfikować swoje działania online, ponieważ dzięki temu możesz dotrzeć do różnych kandydatów 🙂 

Aleksandra BrożekSenior Digital Marketing Specialist