Wszystkie zadania specjalisty ds. employer brandingu (I) . Czyli czego się spodziewać, zaczynając karierę w EB.

Katarzyna Lach-Urgacz

Dowiedz się, czego można się spodziewać, zaczynając karierę w employer brandingu i jakie zadania czekają na junior EB specialist.

Przeglądając oferty pracy na stanowisko specjalisty ds. employer brandingu, można odnieść wrażenie, że idealny kandydat powinien znać się na tworzeniu, wdrażaniu i rozwoju strategii EB, potrafić zorganizować wydarzenia zewnętrzne i wewnętrzne, podtrzymywać relacje z uniwersytetami, tworzyć angażującą komunikację wewnętrzną, uczestniczyć w targach pracy, tworzyć treści na kanały zewnętrzne, współpracować z działem marketingu, planować, organizować i mierzyć skuteczność działań EB. I chociaż nikt nie oczekuje, że zaczynając karierę w EB, junior wszystko to będzie potrafił, można poczuć się trochę przytłoczonym liczbą tych obowiązków.  

Aby przybliżyć Wam zakres działań, za które możecie być odpowiedzialni w pracy na stanowisku specjalisty ds. employer brandingu, ruszamy z cyklem artykułów, w których pokażemy, jakie role i zadania na mogą na Was czekać.  To też podpowiedź dla osób, które employer brandingiem zajmują się przy okazji pracy w komunikacji wewnętrznej, HR czy marketingu.   

Zacznijmy od tego, co jest podstawą wszelkich działań ebowca (i nie tylko).  

Badania  

Fundamentem działań employer brandingowych powinny być badania, które pozwolą gruntownie zrozumieć aktualną sytuację firmy, jej mocne i słabe strony, obszary do poprawy, oczekiwania pracowników i kandydatów do pracy. 

O jakich badaniach mowa? 

Badania wewnętrzne: pracownicy firmy są świetnym źródłem wiedzy na temat własnych potrzeb i oczekiwań, pomogą też w identyfikacji obszarów wymagających uwagi. Warto też skorzystać z innych danych, którymi dysponuje organizacja (dane rekrutacyjne, statystyki absencji, etc.). 

Badania zewnętrzne: to przede wszystkim analiza firmy na tle konkurencji, ale również poznanie oczekiwań i preferencji kandydatów do pracy, a także sprawdzenie poziomu rozpoznawalności marki jako pracodawcy. 

Wszelkie propozycje działań EB-owych, które będą oparte na analizie badań, mają też większą szansę przekonać osoby decyzyjne – zarząd czy kierownictwo. 

Do badań wrócimy także po etapie wdrożenia strategii – musimy przecież sprawdzić, które działania dały oczekiwane rezultaty, a które się nie sprawdziły. 

 Więcej o badaniach employer brandingowych przeczytacie w artykule Edyty Sander.  

Strategia 

Czy na podstawie wyników badań można już się brać do opracowania strategii EB? Przed nami jeszcze jeden ważny krok – określamy cele, które chcemy osiągnąć. Dopiero wtedy będzie można skierować nasze działania w odpowiednią stronę i mierzyć ich postęp. 

Kiedy cele są już ustalone, specjaliści ds. employer brandingu mogą przystąpić do dalszych etapów opracowywania strategii:   

  • Określenie grupy docelowej, czyli do kogo skierować naszą komunikację.   

  • Zdefiniowanie EVP, czyli określenie atrybutów, którymi firma chce się wyróżnić na rynku pracy.   

  • Opracowanie planu działania – jakie konkretne działania będziemy realizować? Nie chodzi o szczegóły wykonania, ale o określenie zadań dla poszczególnych osób zaangażowanych w realizację strategii. 

Dzięki temu będziemy mieli precyzyjną ścieżkę, której będziemy mogli się trzymać w trakcie realizacji działań employer brandingowych. Strategię taką powinno się aktualizować raz na jakiś czas, aby dostosowywać się do transformacji otoczenia i nowych wymagań rynku, a także ewentualnych zmian wewnątrz firmy. 

A co o badaniach i strategii mówi Adam Pajor, nasz Junior Employer Branding Researcher? „Projekty employer brandingowe są różnorodne, dzięki czemu rozwija się kreatywne podejście do rozwiązywania różnych problemów. Autoteliczną wartością pracy w tej branży jest dla mnie obserwowanie z bliska, w jaki sposób funkcjonują relacje pracy w dzisiejszym świecie, zarówno z perspektywy pracodawców, jak i pracowników”. 

Jakie kompetencje przydają się podczas prowadzenia badań i pracy nad strategią?  

  • Empatia: Pracujemy z ludźmi i dla ludzi, więc umiejętność zrozumienia ich potrzeb i wyzwań niezwykle ułatwia stworzenie efektywnej strategii, która połączy cele biznesowe z oczekiwaniami pracowników i kandydatów. 

  • Asertywność: Czasem konieczne będzie przedstawienie trudnych wniosków czy nowych kierunków strategii szefom lub zespołowi zarządzającemu. 

  • Analiza danych: Identyfikacja obszarów, które wymagają poprawy, pozwoli odpowiednio dostosować strategię. Kluczowa jest również identyfikacja faktycznych trendów i odróżnienie ich od jednorazowych opinii. 

Dla osób, które dopiero rozpoczynają pracę w employer brandingu, tworzenie strategii może wydawać się ogromnym wyzwaniem. Kluczem jest jednak skupienie się na zrozumieniu celów, jakie chcemy osiągnąć. Zawsze zaczynamy od analizy firmy i jej potrzeb – kim jesteśmy, czego szukamy, kogo chcemy przyciągnąć? Następnie, identyfikujemy grupę docelową i jej potrzeby. Definiujemy, czym twoja firma się wyróżnia i jak możemy to przekazać grupie docelowej. Pamiętajmy, że strategia EB to nie tylko plan, ale proces, który wymaga ciągłej aktualizacji i dostosowywania do zmieniających się realiów i wymagań rynku. 

Trochę tego jest, a jeszcze nawet nie zaczęliśmy procesu wdrażania. Na początek warto poczytać artykuły naszych specjalistek o badaniach i tworzeniu strategii: 

Dlaczego warto mieć strategię employer brandingową

Do kogo mówisz? O personach w employer brandingu

EVP (Employee Value Proposition) - czym jest i czy każda firma je ma

Po etapie tworzenia strategii i ustalaniu planu działań przychodzi czas na realizację. Możesz o tym przeczytać w drugiej części artykułu. 

Jeśli masz poczucie, że nie masz zasobów, żeby przejść przez ten początkowy etap, możesz zlecić to zewnętrznej agencji EB-owej (zapraszamy do nas!) – zarówno sam proces badań i analizy, jak i opracowanie strategii. Takie rozwiązanie ma wartość, ponieważ z jednej strony pracownicy łatwiej otwierają się przed osobami spoza firmy, a drugiej – zewnętrzni konsultanci często mogą spojrzeć na organizację świeżym spojrzeniem i łatwiej zaobserwować prawdziwe wyróżniki. 

Specjalnie dla osób, które chciałaby zgłębić wiedzę na temat metod prowadzenia badań i tworzenia strategii EB, przygotowaliśmy coś specjalnego. Tej jesieni rozpoczynamy serię szkoleń, które przeprowadzą Was przez najróżniejsze etapy pracy specjalisty EB. Od nauki prowadzenia badań, przez budowanie strategii, realizację działań, aż po skuteczną komunikację. Serdecznie zapraszamy!

Katarzyna Lach-UrgaczEmployer Branding Content Designer